Wij geloven in de podcast, maar waarom? Op deze pagina gaan we dieper in op de kracht van online audio on-demand en podcast als medium.
Samengevat,
Een podcast luisteren kan eigenlijk altijd, in tegenstelling tot video of geschreven tekst. Tijdens het koken, het afwassen, het autorijden, het hardlopen of gewoon zittend op de bank. Omdat een podcast alleen audio is nodig je de luisteraar uit om geconcentreerd te luisteren en helemaal op te gaan in wat er verteld wordt. Ook de sfeer van een podcast maakt het een unieke mediavorm. Een podcast heeft geen tijdslimiet. Dat geeft makers de ruimte om ergens precies zo diep op in te gaan, waar het verhaal om vraagt.
On-demand
Een podcast luister je wanneer jij dat wil. Het is dan ook eigenlijk een soort “radio on demand”. De meeste mensen luisteren podcasts via hun mobiele telefoon. Hierdoor is een podcast heel erg laagdrempelig. Even wat muziek opzetten in de auto met de mobiele telefoon kan net zo goed een podcast zijn. Met Spotify als groeiend platform voor podcasts zijn muziek en podcast ook nog eens op dezelfde plek te vinden.
Sfeer
Sfeer is een belangrijk onderdeel in een podcast. Elke podcast is natuurlijk anders maar over het algemeen is onze vuistregel: Als de luisteraar het gevoel heeft dat hij of zij aan tafel zit bij het gesprek, ben je goed bezig. Je wil dat de luisteraar zich eigenlijk in het gesprek wil mengen. Wanneer je mensen laat praten over wat zij echt leuk vinden, hoor je dat terug in de sfeer van het gesprek. Deze sfeer maakt de podcast perfect om op een prettige en comfortabele manier een verhaal te vertellen. Je komt als het ware bij iemand in de huiskamer, of de auto, met je eigen verhaal.
Publiek
Het publiek van een podcast is loyaal. Door de hierboven beschreven sfeer ontstaat er persoonlijkere band tussen de luisteraar en de maker. Wij horen vaak dat voor veel luisteraars van onze eigen podcasts het een beetje voelt alsof ze ons leren kennen tijdens het luisteren. Met de juiste opzet en een beetje geluk kan er een community ontstaan rondom een podcast. Je luisteraars hebben samen het gevoel dat ze door de podcast verbonden zijn.
Podcasts blijven hangen!
De informatie die wordt verteld in podcasts blijft hangen bij luisteraars. En niet alleen de inhoud van de podcast, maar ook de commerciële boodschappen worden vaker onthouden. Uit een onderzoek van Midroll Recall Survey in 2016 bleek dat 80% van de luisteraars een merk had onthouden dat in een podcast is vermeldt. Ook bleek uit een onderzoek van Midroll in 2018 dat 61% van de respondenten een product of dienst zouden kopen nadat zij in een podcast er een advertentie voor hebben gehoord, dat is 10% meer dan traditionele advertenties. Dit zijn onderzoeken gehouden onder Amerikaanse podcastluisteraars.
Bronnen:
Midroll Recall Survey 2016: https://www.midroll.com/wp-content/uploads/Midroll_Recall_Survey_White_Paper.pdf
Midroll onderzoek naar effectiviteit van advertenties in podcasts: https://www.midroll.com/wp-content/uploads/Stitcher.Midroll_2018_Ad_Effectiveness_Infographic.pdf